De winnaar

De onjuiste spatie van 2019

De winnaar van de spatieverkiezing van dit jaar is de tekst op de verpakking met 'Stinkende wasmachine reiniger' van HG. Dit voorbeeld kreeg bijna de helft van alle stemmen. Een begrijpelijke uitslag, want wie wil er nou wasmachinereiniger die stinkt? En zou HG als grote organisatie niet beter moeten weten?

Veel mensen hebben op dit voorbeeld gestemd omdat 'stinkende wasmachine reiniger' op de verpakking met twee onjuiste spaties geschreven is. Maar welke van die twee is dan nu de onjuiste spatie van het jaar? Op andere plekken schrijft HG 'Stinkende wasmachinereiniger' met één onjuiste spatie, dus ze weten blijkbaar wel dat 'wasmachinereiniger' aaneengeschreven moet worden. We roepen de spatie na 'stinkende' daarom uit tot 'de onjuiste spatie van 2019'.

HG grossiert overigens al jaren in producten met onjuiste spaties in de naam, zoals vuile handenreininger en groene aanslagreiniger. Het moest er dus wel een keer van komen dat een van die producten de onjuiste spatie van het jaar zou opleveren. Het wachten is nu natuurlijk op een grote fles onjuiste spatiereiniger...

 

De uitslag

1: Stinkende wasmachine reiniger (45%)
2: Vergeten groentesoep (19%)
3: Mama beurs (17%)
4: Gele truidrager (9%)
5: Bleek groen (8%)
6: Thee momentje (2%)

 

De reacties

Hieronder vind je een selectie uit de reacties die de stemmers gaven bij de verschillende voorbeelden.

Nummer 1:
Stinkende wasmachine reiniger (45%)
 

Tja, waarom moet zeep lekker ruiken? HG verkoopt stinkende reiniger... voor je wasmachine.

'De tegenstelling maakt het extra grappig.' (Lilian) - 'Het meest absurde voorbeeld!' (Harrie) - 'Van zo'n grote fabrikant met professionals op de communicatieafdeling verwacht je dit soort fouten niet. ' (Liz) - 'Dit is een pareltje in meer opzichten: twee onjuiste spaties én een stankverwijderaar die zegt dat ie zelf stinkt...' (Peep) - 'Een stinkende reiniger, dat is een oxymoron zoals je ze niet vaak tegenkomt.' (Bas) - 'Hier zit duidelijk een luchtje aan...' (Paul) - 'De tegenstelling hierin is zo mooi. Iets wat reinigt en óók stinkt.' (Angelique) - 'Soms leidt onjuist spatiegebruik tot bijna het tegenovergestelde van wat je wil uitdragen.' (Emiel) - 'Hier heb ik het hardst en het langst om gelachen.' (Marije) - 'Twee spatiefouten inéén, en een betekenis die precies het tegenovergestelde is van wat bedoeld is. Knap werk!' (Frits) - 'Omdat HG altijd doet wat het belooft. ' (Maria) - 'Vind al sowieso dat je geen stinkende spullen moet verkopen. Dan het ook nog als reiniger aankondigen, gaat gewoon te ver!' (Jaap) - 'Niet één maar twee spaties te veel.' (Ton) - 'Hier moest ik het meest om lachen. de tegenstelling tussen reiniger en stinken is erg mooi.' (Jan) - 'Prachtig toch' (Derek)

Nummer 2:
Vergeten groentesoep (19%)
 

Ben jij ook wel eens de groentesoep vergeten bij Albert Heijn? Die verkopen ze dan gewoon aan iemand anders!

'Het overkomt mij regelmatig dat ik bij het boodschappen doen iets vergeet. Fijn dat het voor de soep nu is opgelost.' (Hendrik-Jaap) - 'Ome Albert had beter de spatie kunnen vergeten...' (Roeland) - 'Inconsequent en heel erg duidelijk fout. En dat dan op duizenden zakken gedrukt.' (Martijn) - 'Deze spreekt het meest tot de verbeelding!' (Gilles) - 'Deze maakte me echt aan het grinniken.' (Marga) - 'Schitterend dat je iets kunt kopen dat je eigenlijk helemaal was vergeten.' (Maarten) - 'Van een miljardenbedrijf als AH zou je mogen verwachten dat het toch wel iemand in huis heeft die erop toeziet dat zo'n knullige fout niet op de verpakking komt.' (Esther) - 'Ik heb echt een tijdje zitten kijken voor het kwartje viel. Ideeën van marketeers zijn soms zo vergezocht dat ze niet meer aansluiten bij de simpeleklantenwereld.' (Johan) - 'Van zo'n grote firma verwacht je zoiets niet...' (Gert) - 'Ze zijn allemaal leuk, maar ik zie zo'n pakje soep al voor me: achtergebleven in een verder leeg winkelwagentje... ' (Thijs)

Nummer 3:
Mama beurs (17%)
 

Ja, na negen maanden zwangerschap (en ook nog een bevalling) is mama wel een beetje beurs.

'Prachtige dubbele bodem' (Pieter) - 'Dat mama zwanger is en daarom beurs, vind ik wel hilarisch. ' (Bram) - 'Een sterk voorbeeld van hoe een spatiefout de betekenis van het geschrevene geheel kan veranderen...' (Koen) - 'Door de spatie krijgt het woord beurs een geheel andere betekenis.' (Maarten) - 'Na drie bevallingen was ik zelf ook een beetje beurs, maar dat op een beurs nog eens gaan herbeleven ... neen dank je!' (Petra) - 'Het feit dat je als moeder echt beurs kan zijn na een bevalling maakt deze spatiefout erg leuk.' (Wilma) - 'Fout, maar toch logisch. Mamma is beurs.' (Bert) - 'Als moeder van drie herkende ik het gevoel meteen!' (Stefanie) - 'Vanwege de eigenlijk wel hilarische connotatie' (Greetje) - 'Tja, dit roept jaren na een bevalling nog voelbare herinneringen op. Geboorte: baby boom, mama beurs, papa dag.' (Els)

Nummer 4:
Gele truidrager (9%)
 

Zo geel is Erik Breukink toch niet, NOS? Maar misschien was dat in 1989 anders, toen hij nog een trui droeg.

'Het is de NOS, zouden echt beter moeten weten!' (Joran) - 'Het is allemaal erg maar op verpakkingen kan ik het nog vergeven.' (Nicole) - 'Aan de foto te zien zou je eerder denken dat Erik Breukink rode truidrager is.' (Peter) - 'Vind ik de mooiste omdat ik dan meteen aan een gele huidskleur denk... en dat sluit naadloos bij de kleur van de trui.' (Ludo) - 'Van de NOS verwacht ik beter.' (Robert Jan) - 'Vooral omdat het een foutje van de NOS is.' (Robbert) - 'Een truidrager die geel is. Geweldig.' (Bauke) - 'Deze onjuiste spatie is niet te wijten aan een regelafbreking. Geen enkel excuus. Een klassieker bovendien.' (Gerard) - 'In mijn dialect heeft geel ook de betekenis van geil.' (Koos) - 'Omdat je van de NOS toch beter mag verwachten....' (Remko)

Nummer 5:
Bleek groen (8%)
 

Ik kocht een pot verf bij Karwei, maar wist niet precies welke kleur het was. Het bleek groen.

'Het is inderdaad altijd maar afwachten hoe een verfkleur precies uitpakt op je muur.' (Job) - 'Eigenlijk had ik blauw gewild.' (Marieke) - 'Moest hier het hardst om lachen.' (Machteld) - 'Toch handig dat men bij Karwei steekproeven neemt.' (Robin) - 'Ze zijn allemaal top, maar dit bleek de beste!' (Michelle) - 'Kort en krachtig, gewoon hilarisch' (Tim) - 'Tja, wie kun je nog vertrouwen... Altijd even checken dus!' (Cees) - 'Ik moest erg lachen om deze' (Marisa) - 'Ik dacht ik prei had gekocht, maar het bleek selderij' (Koen) - 'Hier moest ik het hardst om lachen' (Wendoline)

Nummer 6:
Thee momentje (2%)
 

Lekker genieten van een kopje Pickwick-thee en dan even helemaal niet aan onjuiste spaties denken...

'Dit is gewoon de duidelijkste spatiefout.' (Ron) - 'Deze vind ik het meest tenen krommend!' (Danja) - 'Ik vind alle andere onjuiste spaties grappig, maar van deze gaan m'n nekharen recht overeind staan!' (Carmen) - 'Dat zoetsappige gedoe, die nietszeggende vragen op zo'n theelabeltje, nee.' (Joan) - 'Deze is de meest simpele en luie. Kort, gemakkelijk leesbaar als het één woord was geweest, en de spatie geeft een raar pauze-effect bij het lezen. Plus een groot bedrijf zou toch echt beter moeten weten.' (Ruud) - 'Dit soort fouten kom ik echt heel vaak tegen en ik erger me er mateloos aan. Waarschijnlijk beïnvloed door het Engels, waar het 'tea moment' zou zijn.' (Milan) - 'Niet alleen is de spatie fout, maar het hinderlijke "je" achter dit en veel andere Nederlandse woorden vind ik ook wel een prijs waard!' (Madeleine) - 'Wat mijn favoriete thee is? Momentje, er zijn er zo veel zo verschillende ...' (Jaap)